سرگرم شو و بیاموز

اگرچه از دید اغلب خانواده ها استفاده از انواع تبلت و تلفن های همراه برای کودکان بسیار مخرب به نظر می رسد، اما می توان از برخی بازی های رایانه ای و دیجیتال به عنوان برنامه های آموزشی استفاده کرد.

درواقع کارکرد آموزنده بازی های مختلف می تواند نرخ اثرات مخرب اعتیاد به بازی در کودکان را کاهش داده و حتی والدین را به انجام بازی های خانوادگی ترغیب کند. بر همین اساس در سطور زیر به معرفی تعدادی از بازی های آموزشی مناسب برای کودکان می پردازیم؛ بازی هایی که با وجود سادگی بسیار مثبت به نظر می رسند.

Ballon Pops

هماهنگی دست و چشم جزو مهارت هایی است که کودکان از سنین سه سالگی به بعد به شدت به آن متکی هستند. بازی های مختلفی مثل پرتاب توپ به هماهنگی دستان و چشم های کودکان وابستگی زیادی دارد. اما اگر قرار باشد از طریق بازی های الکترونیک به تقویت این مهارت ها در کودکان بپردازیم، می توان از برخی بازی های خاص استفاده کرد. یکی از بازی های مفید برای کاربران ios بازی بالن هاست.

مکانیزم این بازی بسیار ساده و در عین حال مفید است. در طول بازی کودک باید از طریق لمس صفحه نمایشگر به گرفتن بالن هایی بپردازد که در حال حرکت هستند. حرکت و جهات بالن ها در طول مراحل بازی به تدریح سریع تر و دشوار تر خواهد شد. بنابراین همزمان با مدت زمانی که از بازی می گذرد، وضعیت برای کاربر دشوارتر خواهد شد.

پس از مدتی که بازیکن ازBalloon Pops استفاده می کند مهارت های وی در حوزه هماهنگی دست و چشم و در نتیجه تمرکز وی بالاتر از قبل خواهد شد.

 Slide & Spin

یکی از بازی های مفید که به تمرکز و افزایش هوشیاری کودکان کمک می کند، بازیslide & spin است. این بازی مرز سنی مشخصی ندارد و حتی می تواند توسط کودکان نوپا انجام شود. موزیکال بودن بازی و تناسب هر یک از حرکات دست کودک با صداهایی مشخص باعث می شود، بازیکنان به سرعت نسبت به برخی صداها شرطی شده و آموزش های یادگیری شده را دیرتر فراموش کنند.

یکی از ویژگی های مثبت این بازی قابلیت ضبط صداست. این قابلیت کمک می کند تا کودک ضمن آشنایی با صداهای مختلف آموزشی، با تقلید صداها، به باروری قدرت خلاقیت خود کمک کند. این بازی به طور ویژه برای کاربران  ios طراحی شده است.

Toddler Shapes

یکی از بازی هایی که به طور ویژه برای کودکان18ماهه تا سه ساله طراحی شده است، toddler shapes است. این بازی به نوعی جزو گروه بازی های خاطره انگیز طبقه بندی می شود، کودک ضمن انجام این بازی به تقویت چندین مهارت مهم شناختی می پردازد.

مرتب سازی اشکال مختلف (دایره، مربع، مثلث) و چیدن آنها روی یکدیگر، کمک می کند کودکان از یک سو اشکال مختلف را بشناسند و از سوی دیگر به مهارت های مرتب کردن اشیا دست پیدا کنند. این مهارت ها گرچه ابتدایی به نظر می رسند، اما کمک می کنند کودکان برای مرتب کردن اتاق و وسایل خود احساس استقلال کنند. استفاده از این بازی برای والدینی که دوست دارند کودکان خود را جزو کودکان خلاق قرار دهند بسیار مفید است. این بازی به طور اخص برای کاربران اندروید طراحی شده است.

Toddler Colors

اگرچه اغلب کودکان در طول دوران مهدکودک خود با رنگ ها و نام آنها آشنا می شوند، اما بازی toddler colors یکی از باز های مفید برای آشنا کردن کودکان با اشکال، اجسام و رنگ ها، است در واقع بازی toddler colors از بازی هایی است که برای آشنا کردن تخصصی کودکان با رنگ ها طراحی شده است. تکنیک آشنایی کودک با رنگ ها از طریق این بازی به دو نوع است: آموزش از طریق موسیقی و آموزش از طریق صدای گوینده.

در روش اول کودک با شنیدن موسیقی هر رنگ به سرعت اسم رنگ موردنظر را به یاد می آورد و در روش دوم کودک به واسطه لمس تصاویری با رنگ های مختلف به ماهیت رنگ ها پی می برد. این بازی محدوده سنی مشخصی ندارد، اما برای کودکان سه تا هفت سال بالاترین سطح کارایی را نشان می دهد. استفاده از این اپلیکیشن برای کاربران اندروید بسیار مفید به نظر می رسد.

منبع: فرصت نت

Comments

Popular posts from this blog

چند نکته مهم برای موفقیت در کسب و کار خانگی

با این بازی، برنامه‌‌‌نویسی‌ یاد بگیرید

10 تا از عجیب ترین چیزهایی که دود از سرتان بلند خواهندکرد