علاقه یا سرگرمی ؟ چگونه این دو را از هم تشخیص دهیم ؟ بخوانید

شما ممکن است سرگرمی‌های زیادی را داشته؛ اما تنها به یک یا دو مورد از آن‌ها علاقه مند باشید. تفاوت کلیدی زمانی به وجود می‌آید که شما برخی کارها را به صورت کاملا جدی پیگیری کرده و همیشه نسبت به آن‌ها اشتیاق و علاقه داشته باشید. یکی از نشانه‌های مطمئنی که می‌تواند به شما در تشخیص سرگرمی‌های تان کمک نماید، این است که هنگام انجام دادن آن به شدت احساس آرامش خواهید کرد و با آن مشکلی ندارید. در این حالت آن کار بیش تر جنبه سرگرمی‌دارد تا علاقه!

برخی از سرگرمی‌های خود را بررسی کرده و احساس واقعی تان را در مورد آن‌ها بسنجید. سپس می‌توانید از چند آزمون استفاده کنید که علائق و سرگرمی‌های تان را نشان می‌دهند.

زمانی را که به آن اختصاص می‌دهید، بسنجید

به این موضوع توجه کنید که بیش تر اوقات چه چیزی  ذهن شما را مشغول می‌کند. هنگام رانندگی، هنگام ورزش کردن و یا در هنگام خواب، توجه کنید که بیش تر به چه موضوعاتی فکر می‌کنید. اگر مدام به فعالیتی فکر می‌کنید که هم اکنون در حال انجام آن نیستید، یعنی این مورد ممکن است یکی از علایق شما باشد.

سرگرمی‌ها تنها زمانی که مشغول به انجام دادن آن‌ها هستید، ذهن تان را در گیر می‌کند؛ اما علایق تان تقریبا تمام روز را با شما هستند و می‌توانند هر بار نسبت به یک موضوع، توجه شما را جلب کنند.

به طور مثال اگر همیشه به دنبال خرید و فروش اجناس دست دوم هستید، حساب آنلاین فروشندگان را بررسی کرده و برای پیدا کردن خریداران تلاش نمایید؛ خرید و فروش در این حالت یکی از علایق شما به حساب می‌آید.

 نحوه گذراندن زمان تان را بررسی نمایید

توجه کنید که زمان خود را در طول روز و کل هفته چه طور می‌گذرانید. توجه داشته باشید که بیش تر چه کاری را انجام می‌دهید و یا زمان خود را بیش تر برای چه فعالیتی صرف می‌کنید. فعالیت‌هایی که بیش ترین زمان را از شما می‌گیرند،‌ به احتمال زیاد همان علایق تان هستند.

به طور مثال اگر شما در طول یک هفته، هر روز گیتار می‌زنید، دو بار بسکتبال بازی می‌کنید، چند بیت شعر می‌نویسید و هفته ای یک بار نیز ایکس باکس بازی می‌کنید. یعنی گیتار و شعر از علایق شما هستند و بسکتبال و بازی جزء سرگرمی‌های شما به حساب می‌آیند.

توجه داشته باشید که زمان به سرعت می‌گذرد

هنگامی‌که در حال انجام برخی فعالیت‌ها هستید، توجه داشته باشید که آخرین باری که به ساعت نگاه کرده اید، چه زمانی بوده است.  اگر آن کار جزء علاقه مندی‌های شما باشد، متوجه زمان زیادی که به آن اختصاص داده اید، نخواهید شد؛ اما اگر مدام زمان را چک کنید، یعنی آن فعالیت جزء سرگرمی‌های شما می‌باشد. به طور مثال اگر برای شما بسکتبال یک سرگرمی‌است، حتی نیم ساعت بازی کردن آن نیز می‌تواند زیاد باشد؛ اما اگر گیتار یکی از علاقه مندی‌های شما باشد، حتی پس از دو ساعت نواختن گیتار نیز خسته نخواهید شد.

شانه خالی کردن از برخی مسئولیت‌ها به خاطر انجام یک فعالیت

در مسئولیت‌های خانه و محل کار خود بنگرید و ببینید که آیا فعالیت ثابتی بین آن‌ها هست که همیشه انجام شود؟ اگر شما برای انجام دادن فعالیت خاصی علاوه بر همه آن موارد، متمایل هستید، یعنی این مورد جزء علاقه مندی‌های شما می‌باشد.

به طور مثال تصور کنید که در حال کار بر روی یک پروژه تحقیقاتی هستید و به جای مطالعه کردن بر روی این موضوع، بیش تر زمان خود را صرف انتخاب تصاویر مناسب برای سخنرانی می‌کنید، این نشان دهنده این موضوع است که عکاسی یکی از علائق شما می‌باشد.

و یا اگر ظرف‌های کثیف شما در طول هفته طول روی هم انباشته شده و شما به جای آن به تمرین نواختن موسیقی می‌پردازید، بدین معنا است که این موضوع یکی از علائق شدید شما می‌باشد.

نگرش‌های خود را بررسی کنید

از خودتان بپرسید آیا فعالیتی که انجام می‌دهید، ‌آرامش بخش است و یا تنها به انجام دادن آن علاقه دارید؟

پس از آغاز هر فعالیتی، احساس خود را بسنجید. اگر از انجام دادن آن فعالیت لذت می‌برید و احساس خونسردی دارید، یعنی این فعالیت یکی از سرگرمی‌های شما می‌باشد؛ اما اگر قبل از انجام دادن آن کار احساس ناراحتی می‌کردید و پس از انجام دادن، احساس علاقه به آن پیدا می‌کنید یعنی این که این کار جزء علائق شما می‌باشد.

شاید این موضوع کمی‌عجیب به نظر برسد؛ اما علائق شما می‌تواند منجر به نارحتی تان نیز گردد؛ زیرا به آن‌ها نسبت به فعالیت‌های دیگر بیش تر توجه دارید و دنباله روی کردن از آن‌ها قطعا یک تجربه آرام نمی‌تواند باشد.

سرگرمی‌ها اغلب لذت بخش و خوشایند هستند، به همین دلیل شما باید هنگام انجام دادن آن‌ها احساس آرامش بیش تری داشته باشید.

به طور مثال می‌توانید به یک چوب فروشی رفته و پس از خرید مقداری چوب شروع به ساخت هر چیزی که می‌خواهید، کنید. اگر در حال انجام دادن این کار احساس تمرکز عمیقی دارید ، یعنی این فعالیت یکی از علائق شما می‌باشد. در غیر این صورت از انجام دادن آن کار تنها احساس آرامش خواهید کرد.

آیا برای پیشرفت در آن فعالیت تلاشی می‌کنید یا خیر ؟

آیا این فعالیت را بیش تر از میزان معمول تکرار می‌کنید؟ در واقع باید بررسی کنید که آیا تنها آن فعالیت را برای بیش تر لذت بردن انجام می‌دهید و یا واقعا، برای بهتر انجام شدن آن تلاش خواهید کرد؟ هنگامی‌که ما به فعالیتی علاقه مند هستیم، در آن بیش تر تلاش می‌کنیم.

آیا برای بهترین بودن در انجام آن کار تلاش می‌کنید و یا تنها به سرگرم شدن با آن فعالیت راضی هستید؟

به طور مثال اگر شما همیشه دستور پخت‌های جدید و پر چالش را امتحان می‌کنید،‌ یعنی آشپزی یکی از علائق شما است؛ اما اگر دوست دارید همیشه یک غذای تکراری را امتحان کنید، ‌یعنی این کار برای شما حکم سرگرمی‌را دارد.

آیا این فعالیت با ارزش‌ها و باورهای تان در ارتباط است؟

لیستی از ارزش‌هایی را که شما در رابطه با زندگی، جامعه و یا سیستم باورهای تان دارید، یادداشت کنید و سپس لیستی از اقداماتی را که ممکن است به آن‌ها علاقه مند باشید، یادداشت نمایید. اگر هر یک از این فعالیت‌ها با ارزش‌های شما در ارتباط باشد، یعنی جزء علائق تان نیز بوده است.

این کار یک تفکر انتزاعی است،‌ به همین دلیل برای مرورآن لیست، باید به خودتان زمان دهید.

به طور مثال ممکن است در لیستی که آماده می‌کنید،‌هاکی، خوانندگی و برخی از بازی‌ها به عنوان سرگرمی‌های شما باشند؛ اما از طرفی در لیست ارزش‌های تان نیز ماجراجویی، حفظ سلامتی، زیبایی و جدایی از تکنولوژی به عنوان ارزش ذکر شده باشد. همان طور که مشخص است،‌هاکی در راستای ارزش‌های تان قرار می‌گیرد،‌ پس می‌تواند به عنوان یکی از علائق شما به حساب آورده شود.

سرگرمی‌های خود را بسنجید

یکی دو مورد از موضوعاتی که فکر می‌کنید جزء علایق تان است انتخاب کرده و در مورد آن‌ها با دوستان خود صحبت نمایید. هنگامی‌که در حال صحبت کردن در مورد آن‌ها هستید، از دوستان خود بپرسید که آیا به نظر آن‌ها نیز نسبت به آن موضوع مشتاق به نظر می‌رسید؟ به طور مثال اگر برای مدت زمان طولانی در مورد آن موضوع صحبت کرده اید، یکی از نشانه‌هایی است که می‌تواند بگوید به آن موضوع علاقه مند هستید.

افراد هنگام صحبت کردن در مورد علائق خود، بلندتر،‌سریع تر و بیش تر در رابطه با آن موضوع صحبت می‌کنند. هیجان زده تر هستند و نمی‌خواهند از صحبت کردن در مورد آن موضوع دست بردارند.

اما اگر در هنگام صحبت کردن در رابطه با آن موضوع، از تن صدای ملایمی‌استفاده می‌کنید، یعنی این فعالیت برای شما یک سرگرمی‌است.

مرخصی گرفتن در طول انجام دادن این فعالیت

فعالیت‌هایی را که هر هفته و یا هر چند روز یک بار انجام می‌دهید، مشخص کرده و از انجام دادن آن‌ها دست بردارید. اگر پس از توقف در انجام دادن این کار به صورت روزانه ذهن تان را اشغال کرده، برای آن دلتنگ می‌شوید و از انجام دادن هیچ کاری حسی شبیه به آن را دریافت نمی‌کنید، یعنی این فعالیت حکم یک سرگرمی‌را برای شما دارد.

به طور مثال اگر هر آخر هفته را به انجام ورزش فریزبی( ورزشی دو یا چند نفره که در آن بشقاب پلاستیکی گردی باید پرتاب شود) می‌پردازید، این هفته کار دیگری را به جای  آن انجام داده و سپس عکس العمل خود را بسنجید. اگر به راحتی این فعالیت را با مورد دیگری جایگزین کرده و به آن کم تر فکر می‌کنید،‌ یعنی این بازی جزء سرگرمی‌های شما می‌باشد.

و یا اگر یکی از فعالیت‌های شما ساخت تیزر و کلیپ است، این کار را به مدت چند روز انجام ندهید. اگر پس از ۲ روز به دلیل دوری از کامپیوتر، نمی‌توانستید افکار خود را هدایت کنید،‌ یعنی این فعالیت جزء علائق شما می‌باشد.

از یک آزمون به عنوان راهنمایی برای هدف تان استفاده نمایید

می‌توانید از مجموعه سوالات استاندارد شده  نیز ایده بگیرید. در مورد احساساتی که نسبت به انجام فعالیت‌های تان دارید، صادق باشید. با استفاده از این روش علاوه بر افکار خودتان، می‌توانید از مجموعه سوالات نیز استفاده نمایید.

البته این آزمون بدون شک، نمی‌تواند علائق و سرگرمی‌های تان را مشخص نماید؛ اما به هر حال، باعث می‌شود در مورد فعالیت‌هایی که انجام می‌دهید، هدفمند تر باشید.

وب سایت‌های Clarity on Fire، Goodnet و Paid to Exist، انواع مختلفی از آزمون‌ها را دارد که می‌تواند به شما در به دست آوردن ایده‌های بهتر در مورد سرگرمی‌ها و علائق کمک بسیاری نماید.

منبع: کیوی مگ

Comments

Popular posts from this blog

چند نکته مهم برای موفقیت در کسب و کار خانگی

با این بازی، برنامه‌‌‌نویسی‌ یاد بگیرید

10 تا از عجیب ترین چیزهایی که دود از سرتان بلند خواهندکرد