وضعیت قرمز | نقد و بررسی بازی State Of Decay 2

چیزی حدود پنج سال از عرضه نخستین عنوان در سری State of Decay  می گذرد و حالا باری دیگر و در روز های پایانی یک نسل شاهد عرضه شماره دوم این سری هستیم. مجموعه ای که از اولین روز هایش توجه بخش عمده ای از منتقدین و بازی بازان را به خودش جلب کرد و واقعا هم عنوان خوبی بود. State of Decay در ظاهر یک بازی زامبی محور دیگر بود که هم قیمت پایینی داشت و به راحتی برای عده بسیاری قابل تهیه بود و از سوی دیگر ویژگی اصلی بازی در باطن آن نهفته بود و هدف اصلی سازندگان در استدیو Undead Labs هم نمایش یک شهرداری کوچک در دنیای زامبی زده آخر الزمانی بود و حداقل در نسخه اول بازی بسیار خوش درخشید. البته حالا نسخه دوم نیز عرضه شده است و حالا باید دید که حداقل یک استدیو نیمه مستقل با یک بازی ساده وسر راست در سبک بقا دنیای زامبی چه کرده است!
البته نکته ای که در خصوص تمام عناوین زامبی محور مورد توجه است، عدم نیاز به داستان است و می توان به راحتی با آبکی ترین داستان ها نیز در دنیای آخر الزمانی بازی سرگرم شد. در واقع داستان این بازی هم زنده ماندن است و این عنوان در ظاهر هم نمی تواند این کار را به درستی انجام بدهد. در  بازی شما باید در ابتدا به فکر زنده ماندن خودتان باشید و سپس پس از مدتی کوتاه و با آشنا شدن با دیگر باز ماندگان، حالا به فکر ایجاد یک جامعه کوچک هم باشید. البته که در این میان کار به همین راحتی ها هم نیست و اول و قبل از هر چیزی باید به فکر جمع آوری منابع اولیه برای زنده ماندن باشید. این منابع شامل اسلحه و مهمات و یا سلاح های سرد برای کشتن زامبی ها است که البته از راه های مختلفی مانند گشتن مغازه ها و خانه های متروکه و یا کشتن دیگر بازی بازان و یا زامبی ها به دست می آید. همچنین ویژگی گشتن سریع و یا با صبر و حوصله نیز در این بازی وجود دارد که بسیار هم کاربردی است و به الطبع در حالت جستجوی آهسته تر شما تجهیزات ریز تر و جزیی تری را پیدا خواهید کرد که شاید در ابتدا بی ارزش باشند ولی با اندکی پیشروی در بازی و رسیدن به ارتقا ها و یا ساخت ادوات جدید نبود همین ریزه کاری ها شما را سردرگم خواهد کرد. در ضمن تجهیزات اکثرا قابل خراب شدن هستند که باید بعدا به فکر جدیدتر آن ها و یا تعویض آن ها باشید. در سمت دیگر منابع لازمه برای زنده ماندن قرار دارند که شامل دارو ها برای درمان بیماری و یا گاز گرفتگی است و یا غذا برای خوردن که آن ها هم به همان روش های بالا بدست خواهد آمند. در بازی به شما اجازه داده شده است که همان طور که از تسلیحات و تجهیزات استفاده می کنید، توانایی ارتقا آن ها را هم دارید که به جذابیت بازی و تکرار پذیری آن بسیار خواهد افزود که این مورد ساده به طور مثال در خصوص خودرو ها شامل بهبود قدرت آن است که باعث می شود با خیال راحت تری نسبت به زیر گرفتن زامبی ها اقدام کنید و در واقع این گیم پلی ماشین سواری بازی یکی از بخش های لذت بخش آن است.
 از سمت دیگر توانایی ها و قدرت های شما نیز قابل بهبود است که این هم باز به شدت کارآمد و از سمت دیگر بسیار لذت بخش است.
State of Decay 2

جاگرنات ها در واقع قوی ترین دشمن زامبی شما هستند که بر خلاف ظاهرشان می توانند سرعت بالایی هم داشته باشند
دارو ها از اهمیت بسیار بالایی در بازی برخوردار هستند که برای خودتان و هم برای سایر هم قبلیه ای های شما به کار خواهند رفت. به طور مثال اگر یکی از هم گروهی های شما دچار گاز گرفتگی بشود شما این اختیار را دارید که وی را بکشید و یا به وسیله دارو او را نجات دهید. اگر هم بخواهید بی خیال آن ها شوید و به او اجازه درد کشیدن بدهید، در نتیجه بعد از مدتی وی به یک زامبی تبدیل می شود و ممکن است سایر هم تیمی های شما را نیز آلوده کند و در نتیجه کار سخت تری برای کنترل جامعه خواهید داشت، پس در نتیجه این که در این خصوص به سرعت تصمیم بگیرید بسیار اهمیت دارد چون در آینده بازی شما نیز اثر خواهد داشت.
در سمت دیگر شما می توانید محلی را برای اسکان اعضا و نگهداری تجهیزات و منابع مشخص کنید که باز هم این مسئله اهمیت بالایی دارد. شما باید به وسیله دیوار ها از افراد و منابع زنده ماندن در برابر دشمنان انسانی و زامبی ها دفاع کنید. همان طور که می توانید توانایی های خودتان را در زمینه هایی بهبود داده یا بررسی کنید، می توانید این کار را برای افراد همشهری نیز انجام دهید و یا به آن ها وظایف گوناگونی بسته به مهارت های خودشان اعطا کنید. در واقع بازی از دو بخش تشکیل شده است که یکی شامل گشت و گذار در شهر ها و جمع آوری منابع است و دفاع از آن ها است و بخش دوم هم شامل مدیریت شهری است. افراد می توانند به شما خیانت کنند و این وظیفه شما است که از پس اندازتان در برابر این بی همه چیز ها دفاع کنید و حسابشان را برسید. البته نباید از دشمن اصلیتان یعنی زامبی ها هم غافل شوید که شاید در واقع مهمترین چالش شما درگیر شدن با آن ها  است. زامبی ها در این بازی نسبت به هر تقریبا هر عنوان دیگری چالش سخت تری هستند و این خود یک نکته مثبت در این بازی محسوب می شد. حالا اگر در میان بیشتر از ۳ زامبی گرفتار شدید بهتر است که ابتدا فرار کنید و بعد از مقداری فاصله گرفتن با ان ها به فکر درگیری افتاده و یا یکمی یکی به سراغ آن ها بروید.

State Of Decay 2

گیم پلی ماشین سواری تا زمانی که باگ ها و ایرادات فنی نمایان نشود می تواند لذت بخش باشد
در کل مبارزات بازی به عنوان یکی از ویژگی های بارز و شاخص بازی شامل ن های با زامبی ها و انسان ها می باشد که هر دو چالش خودشان را دارند. از سمتی انسان ها توانایی حمله منطقی تر و عاقلانه تری را دارند و می توانند از سلاح هم استفاده کنند. انسان ها در صورت دریافت حجم زیادی از آسیب سعی در فرار دارند و احتمالا اگر هم موفق به این کار شوند و بتوانند زنده هم بمانند بعدا به سراغ شما خوهند آمد پس بهتر است یک بار و برای همیشه به حساب ان برسید. البته زامبی ها هم تنوع بیشتری دارند و هم چالش بهتری برای شما محصوب می شوند. بسته به ابعاد و اندازه و یا رنگ چشمان آن ها مانند زرد و قرمز هر دسته چالش های متفاوتی را برای شما ایجاد خواهند کرد. هر دسته از قدرت های مختلف بر خوردار است و از همه مهمتر ابعاد زامبی است که به طرزی منطقی با بزرگ تر شدنشان کار سخت تری هم برای از بین بردن آن ها خواهید داشت که البته زامبی های بزرگ تر بالطبع سرعت کمتری هم دارند ولی اگر شما را در گوشه ای گیر بیاورند قطعا اوضاع چندان خوب نخواهد بود! جدای از آن همان طور هم که بالاتر هم اشاره شد زامبی های این عنوان با تغریبا هر عنوان دیگری متفاوت هستند و سختی آن ها سبب می شود که بسیار محتاطانه تر عمل کنید و به دل دشمن بزنید. البته چالش اصلی نابود کردن بخش هایی است که محل اصلی جمع شدن زامبی ها است و با نزدیک شدن با ان ها شاهد افزایش تعداد زامبی ها در دور و بر خودتان خواهید بود. البته بازی هم برای نابود کردن آن ها هم راه حلی دارد که شامل استفاده از نارنجک است که البته باز هم حداقل باید چندین بار این فرآیند را تکرار کنید تا اثر ده باشد.
در هر دو شکل بهترین راه استفاده از سلاح های گرم است و باز هم با وجود تمام جو آخر الزمانی و کمبود ظاهری منابع باز هم شما صد ها و یا شاید هزاران گلوله ای را پیدا خواهید کرد که شاید حتی مورد استفاده هم قرار نگیرند. البته باز هم شما این توانایی را دارید که به صورت مخفیانه به دشمنان نزدیک شوید و حداقل از جلب توجه آن ها خودداری کنید  یا به وسیله سلاح های سرد مانند قمه و چاقو بدون نیاز به مصرف گلوله به حساب آن ها برسید. البته با وجود صدا خفه کن و عدم محدودیت در گلوله ها اینکار فقط جنبه تفریحی و آزمایشی دارد و بعد از مدتی به تیر باران دوباره زامبی ها مشغول می شوید.
باز هم در این جا شاهد هستیم که بازی از نظر گرافیکی نسبت به شماره قبلی خود پیشرفت خاصی ندیده است. در واقع SoD هیچگاه به عنوان یک نمایش گرافیکی مطرح نبوده و نخواهد هم شد ولی باز هم اندکی پیشرفت نسبت به یک بازی بسیار قدیمی تر خوسته چندان غیر منطقی ای نیست. البته بازی در حد عناوین نسختین نسل هشت به نظر می رسد و بهبود هایی در بخش نور پردازی داشته است که هم لذت بخش و هم جذاب. البته باز هم به دلیل ماهیت، قیمت و سازنده، از بازی انتظار فراتر از این هم نمی رفت ولی با توجه به ساپورت مایکروسافت بهتر بود که کار بیشتری روی بازی صورت می گرفت. از سمت دیگر محیط های بازی طراحی کاملا یکسان و هم شکلی دارند و هیچ سورپرایز جذابی هم نخواهید دید. خانه و مناظر تماما تکرار می شوند و این هم سبب می شود که هم در مسیر یابی با مشکل روبرو شوید و هم بازی خسته کننده شود. محیط های شهری و خانه ها هم به همین شکل هستند و باز هم می تواند بسیار خسته کننده باشد
نابود کردن این ها به دلیل زمان بر بودن و پر سر وصدا شدنشان می توانند اندکی سخت باشد
در سمت دیگر هم صدا گذاری بازی کاملا معمولی است و آن هم شما را شگفت زده نخواهد کرد. بسیاری از کاراکتر ها یا صدای خود را دارند و یا با اندکی افکت و تغییر در بازی افزوده شده اند و از سمت دیگر هم صدای تجهیزات و ادوات مانند سلاح ها و یا خودرو ها چیز خاصی برای عرضه ندارد. تمام این اصوات به طور کامل ساختگی هستند و در برابر عناوینی که تک تک صدای خودرو ها و یا سلاح ها، تماما از روی نمونه واقعی صدا برداری می شود هم بسیار نا امید کننده است. البته صدای زامبی ها نیز از این مسئله مستثنی نیست و باز هم شاهد همان ناله ها و خر خر های همیشگی زامبی ها در بازی های دیگر هستیم.
اگر فکر می کردید که دیگر دوره بازی های پر از باگ تمام شده است و همه سازندگان به اهمیت روانی گیم پلی و آزار دهنده نبودن آن پی برده اند باید گفت که سخت در اشتباهید و یا حداقل سازندگان SOD 2 به این نتیجه نرسیده اند. از باگ های گرافیکی لود نشدن بافت ها و یا اجسام گرفته تا فیزیک پر ایراد. این بازی پر است از انواع مختلف ایرادات فنی که بازی را به کام شما تلخ خواهند کرد. از جمله ایرادات بسیار مشهود بازی در حین حرکت با خودرو که موتور بازی نیاز به کار بیشتری در لود محیط ها دارد نمایان می شود که زامبی ها از دل آسمان لود می شوند و بر روی اجسام محیطی پرتاب می شوند و بعضی اوقات نیز در ترکیب با عدم یا دیر لود شدن بافت خانه ها زامبی دهای بیچاره داستان ما در دل دیوار ها گیر افتاده یا این که گاهی خودتان نیز به همین بلا دچار می شوید. همچنین فیزیک خودرو سواری بازی نیز بسیار پر ایراد است که گاهی فقط یک ضربه کوچک مساوی است با آتش گرفتن خودرو که با توجه به گیم پلی جابجایی وسایل جمع شده در خودرو، این باگ نیز بسیار زجر آور است.
در پایان باید گفت که بازی نسبت به نسخه اولی واقعا هیچ تغییر به خصوصی نداشته است و هر چه هم که افزوده باشد در سایه ایرادات مختلف بازی محو می شود. جدای از آن عدم وجود یک بخش داستانی کامل که می توانست حیجان بالایی به بازی بیافزاید و یا بخش همکاری تیمی که آن هم در برابر عناوین دیگر که در یک سرور تا صد ها نفر به قتل و قارت هم می پردازند، سبب می شود که تنها دلیل خرید این بازی فقط سیستم نسبا خوب مبارزات و شهرداری آن باشد و اگر آن ها نیز شما را جذب نکرده اند شاید بهتر باشد به کل دور این بازی خط بکشید و با همان نسخه اول سرگرم شوید چون در هر صورت چیز خاصی هم را نیز از دست نخواهید داد.

منبع: گیم فا 

Comments

Popular posts from this blog

10 تا از عجیب ترین چیزهایی که دود از سرتان بلند خواهندکرد

چند نکته مهم برای موفقیت در کسب و کار خانگی

عجیب‌ترین کارهایی که در خواب انجام می‌دهیم!